Învățătura ortodoxă despre Sfânta Liturghie

Sfanta Liturghie a fost intemeiata de Mantuitorul Hristos la Cina cea de Taina. Serband atunci Pastele, impreuna cu ucenicii Sai, „Iisus luand painea si binecuvantand a frant si a dat ucenicilor Sai, zicand: „Luati, mancati, acesta este Trupul Meu”. Luand apoi paharul si multumind, le-a dat lor zicand: „Beti dintru acesta toti: acesta este Sangele Meu al Legii celei noi, care pentru multi se varsa, spre iertarea pacatelor” (Matei 26, 26-28; Marcu 14, 22-24; Luca 22, 19-20; I Cor. 11, 23-25).
Urmand porunca Domnului Sfintii Apostoli si mai apoi ucenicii lor savarseau zilnic frangerea painii intocmai ca Domnul, Care, la Cina, inainte de a frange si a imparti painea, a binecuvantat, iar cand le-a intins paharul, a multumit (Matei 26, 27; Marcu 14, 22-23; Luca 22, 17-18 si I Cor. 11, 23 s.u.). Sfanta Liturghie era cunoscuta sub mai multe denumiri : frangerea painii (Fapte 2, 42), Masa sau Cina Domnului (I Cor. 10, 16), Euharistie (multumire). Mai tarziu, aceasta sfanta slujba a primit numele de Liturghie, sub care o cunoastem azi si inseamna: lucrare sau slujba publica, obsteasca, randuita si savarsita spre folosul tuturor.
Biserica ortodoxa foloseste in ritualul cultic trei Liturghii:
a) Liturghia Sfantului Vasile se savarseste numai de 10 ori pe an, si anume:
– in primele cinci duminici din Postul Mare;
– in joia si sambata Patimilor;
– in ajunul Craciunului (24 decembrie) si ajunul Bobotezei (5 ianuarie);
– in ziua Sfantului Vasile (1 ianuarie)
b) Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite se slujeste (in manastiri) in tot timpul Postului Mare, in afara de urmatoarele zile din postul acesta:
– toate sambetele (cand se savarseste Liturghia Sf. Ioan, iar in Sambata Patimilor, a Sf. Vasile);
– toate Duminicile (cand se savarseste Liturghia Sf. Vasile, iar in Duminica Floriilor, a Sf. Ioan);
– sarbatoarea Bunei-Vestiri (rand se face Liturghia Sfantului Ioan);
– Joia Patimilor (cand se face Liturghia Sf. Vasile);
– Luni si marti din prima saptamana si Vinerea Patimilor (zile in care nu se face nici o Liturghie).
In bisericile de mir, Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite se slujeste de obicei numai miercurea si vinerea din Postul Mare (mai ales in prima saptamana).
c) Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur se face in toate celelalte zile de Duminici si sarbatori din timpul anului in care nu se savarseste vreuna din celelalte doua Liturghii. Ea este Liturghia obisnuita in Biserica Ortodoxa, savarsindu-se de cele mai multe ori in cursul anului bisericesc.
Explicarea Sfintei Liturghii:
Antifoanele, compuse din versete de psalmi, fac referire la perioada in care Mantuitorul inca nu isi incepuse activitatea Sa misionara.
Fericirile reprezinta inceputul activitatii misionare. Deschiderea Sfintelor Usi dupa sfarsitul antifonului al III-lea reprezinta iesirea Mantuitorului din viata necunoscuta pana atunci si descoperirea Sa oamenilor. Iesirea cu Sfanta Evanghelie a preotului inseamna aratarea Domnului in lume. Sfanta Evenghelie Il intruchipeaza pe Hristos Insusi. Imnul Sfinte Dumnezeule simbolizeaza unirea Bisericii triumfatoare cu cea luptatoare, unirea cerului cu pamantul.
Vohodul mare (iesirea cu Cinstitele Ddaruri) reprezinta drumul de la locul rastignirii Domnului si punerea Sa in mormant. Pomenirile care se fac acum sunt asemenea rugaciunii talharului de pe cruce:”Pomeneste-ma Doamne…” Altarul si Sfanta Masa simbolizeaza gradina in care era sapat mormantul. Sfantul antimis este mormantul insusi.

Updated: 10 martie, 2014 — 12:42
ornament